358. Årtal (75/365)

img_5948årtal

På dagens besök till Vasa såg jag ett gult hus med  ”OF 1934” på väggen.

Då stadens vattentorn också syntes så trevligt i bakgrunden plockade jag snabbt fram min lilla kamera ur handväskan

för att knäppa ett foto på temat årtal.

Hemma vid datorn har jag googlat fram följande information om huset:

Ålderdomshemmet i Vasa – Otto Finnilä
Otto Finnilä måste ha funderat länge på det här med ett ålderdomshem för ”svenska talande mindre bemedlade äldre personer, hörandes företrädesvis till affärsmanna- och ståndspersonsklassen i Wasa Stad”, för testamentet som är daterat 8 oktober 1930, tre år före hans död, innehåller detaljerade anvisningar för upprättandet av ålderdomshemmet. Otto Finnilä dog i slutet av november 1933, ogift och utan barn. Hemmet slog upp sina dörrar kring årsskiftet 1934-35. Hemmet invigdes 14 juni 1935.
(Källa: http://www.carlcarolina.fi/index.php/home/historik)
4 thoughts on “358. Årtal (75/365)

  1. Direkt när jag såg tornet tänkte jag Vasa. På andra sidan gatan och en liten bit uppåt tillbringade jag mina somrar och jular hos farmor och farfar. Mestdels va jag ute i skärgården men har traskat mycket i Vasa stad också.

Kommentera

